"Världen
själv" av Ulf Danielsson (Fri Tanke förlag 2020) är en bok som redogör för
en verklighetsuppfattning som är sympatisk. I den mån jag begriper den så
håller jag med om allt, utom möjligen sista kapitlets sätt att beskriva den
"fria viljan".
Mycket kort sammanfattat som jag
förstått det: verkligheten finns och är en enda men mycket stor och vi kan inte se allt, i vårt
medvetande finns det modeller av de delar av verkligheten som vi uppfattar,
självmedvetandet är en produkt av samma verklighet. Självmedvetandet skapas i
en kropp och är beroende av den, och en produkt av en lång biologisk evolution.
Självupprätthållande loopar som behövs för levande system kan inte simuleras,
dvs det går inte att programmera en maskin till att ha ett självmedvetande.
Så långt är jag med även om jag
inte förstår alla skälen för denna beskrivning. Att matematik måste
vara självmotsägande och att det finns icke beräkningsbar matematik kan jag på lekmannamässigt sätt förstå men jag har svårt att förstå hur det sedan får följder för verklighetsbeskrivningen. Jag skriver "självmedvetande", det gör inte Ulf Danielsson, möjligen för att han inte skiljer på medvetande och självmedvetande.
Svårast att acceptera för mig är att Ulf Danielsson skriver "Fri vilja är en approximation som spelar en roll
inom en specifik modell", "med begränsad praktisk
användbarhet". Kanske måste en fysiker tycka så för att inte misstänkas
för att tro att den "fria viljan" kan styra materien. Men jag tycker
att det finns skäl att beskriva delar av det som självmedvetandet åstadkommer
som "fri vilja". Har man väl bestämt sig för att självmedvetandet är
något som kan skapas i en materiell värld så är det väl rimligt att beskriva
upplevelsen av möjlighet att välja och därmed också upplevelsen av moraliskt
ansvar för sitt val som en del av den världen. Jag finner det väldigt
opraktiskt att hävda att det inte finns någon fri vilja.
Det blir två inlägg av detta. Jag gör en liten ordlista med
referenser tillbaka till tidigare inlägg för att tydliggöra stegen i tänket ovan.
Verklighetsbeskrivning. Ontologi. Läran om varandet. Att
verkligheten finns och att allt i den har en materiell bas är en ontologi som Ulf
Danielsson omfattar och kallar fysikalism, jag kallar det för materialism. Det
finns kanske nyanser mellan de två orden men avgörande är att denna ontologi är
en monism, allt som finns går ytterst att härledas tillbaka till fysik. Ämnet fysik idag är fortfarande inte i närheten av
att kunna förklara allt som finns, men i princip är allt fysik.
Jag tror det finns en språklig
fördel med ordet "fysikalism". När man googlar på materialism så får
man ibland förklaringar som att "världen endast innehåller materia som
existerar oberoende av oss" och då har man redan trillat i fällan att tala
om ett "oss" som skulle vara något annat. Poängen med denna monism är
att "vi" är del av en fysik, fast en mycket komplicerad sådan, som
klarar av att beskriva mentala fenomen.
För att lite skämtsamt klargöra att
man kan vara materialist utan tro att det finns något "mekaniskt" i
mentala tillstånd så hittade jag på begreppet "icke-materialistiskmaterialism" i ett inlägg. Det finns ett begrepp "icke-reduktionistisk fysikalism" som kanske ska användas här. Jag uppfattar det som att Ulf Danielsson inte tar ställning. Han är helt tydlig med att dagens kunnande inom fysik inte räcker till men öppnar för möjligheten att en framtida fysik ska kunna redogör för mycket mer. Frågan är hur man ska se på olika emergenta fenomen, dvs sådant som uppstår på högre logiska nivåer i ett system och är svåra att beskriva med hjälp av de lägre nivåerna. Jag tror att de begränsningar i matematiken som han talar om innebär att det inte alltid går att reducera allt, medan Ulf Danielsson nog menar att det vet vi helt enkelt inte idag eftersom det kan komma "ny fysik".
Kunskapsteori. Epistemologi. Läran om vad man kan veta. Att det vi tycker vi
vet om världen är modeller av den som är beroende av våra sinnen och kroppsliga
närvaro i världen är en kunskapsteori. Ulf Danielsson klargör att även de naturlagar
som han använder är sådana modeller, de finns inte i världen. "Kartan är
inte verkligheten". Nu är det kartor som Ulf Danielsson laborerar med inte
var mans terrängkartor, utan det är avancerade matematiska beskrivningar av
universum och dess partiklar. Skönt att få läsa är att man kan strunta i den
matematiska slutsatsen att varje alternativ händelse ger upphov till ett
parallellt universum, visst är det en modell men inte någon man måste leva sig
in i. Även kvantmekanikens problem med att det behövs en "mätning"
har Ulf Danielsson en hållning till som jag finner praktisk. Kvantmekanikens"kollaps" sker i partiklars ständiga växelverkan (sidan 42). Han
skriver "om vi struntar i att mäta skulle världen vara helt
deterministisk". Det tolkar jag som att eftersom världen mäter sig själv
genom partiklars växelverkan så framstår världen som genuint slumpartad. Men
läs boken, här är det svårt att hänga med.
Viktigt för Ulf Danielssons kunskapsteori är att matematiken inte kan vara en
komplett beskrivning av världen. Har man en god vän (Max Tegmark) som skriver böcker på temat
"allt är matematik" är det ett ställningstagande, för de flesta är
det annars inget problem. Men bevisföringen här är inte så enkel. Ett lästips
är att läsa "Gödel. Escher, Bach" av Douglas Hofstadter, om
man är intresserad av hur fullständiga betydelsebärande system med förmåga att
syfta tillbaka på sig själva måste orsaka paradoxer.
Istället vill Ulf Danielsson betona kroppens förankring i verkligheten, dvs han
har en biologiskt inriktad epistemologi. Detta ser jag som en "evolutionär
epistemologi". Referensen i boken är "Philosophy in the flesh"
av Mark Johnson och George Lakoff, som jag inte läst. En annan referens är
Maurice Merleau-Ponty som jag försökt läsa utan större framgång, han var fenomenologiskt
inriktad fransk filosof och det borgar för att det ska vara svårläst. Men
grundtanken, att vad vi vet om världen är någorlunda korrekt därför att vi är
biologiska varelser som överlevt i denna världen över tid, är lättbegriplig och
praktiskt viktig. Men i en värld som allt mer består av
"icke-biologiska" lösningar på samhällsproblem så kan vi få problem.
Ulf Danielsson varnar oss för en övertro på AI, inte för att den skulle förstå
världen bättre och därmed bli ett hot, utan för att vi tror att den kan göra det och låter AI fatta
beslut som blir verklighetsfrämmande. Det liknar den varning som Yuval Noah
Harari fört fram och som jag kallat "anti-dataism" men som borde få heta
något mera framåtsyftande.
Fortsättning om medvetandeteori och fria viljan i nästa inlägg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar