10 november 2018

Malabarkusten 1220

Malabarkusten längs Indiens södra västkust är ett område som i alla tider spelat stor roll för den långväga handeln som kan kallas "södra Sidenvägen". Ordet "malabar" betyder "kullens sluttning" på malayalam, ett av de dravidiska språken som talas i regionen Kerala. "Kullen" är då de mäktiga västra Ghatsbergen vars högsta topp Anamudi når 2645 m.ö.h. Innanför kusten från Kochi i norr till Kollam (Quilon) i söder finns ett system av sjöar och vattenvägar som kallas "Kerala backwaters". Sjön Vembanadu i norra delen utgjorde en strategiskt viktig vattenväg kring Kochi. Keralas största flod, Periyar, rinner ut vid Kodungallur just norr om sjön. Ett tidigare inlägg om detta område skrev jag 2011.

Längs kusten finns många platser med hamnar. De antika hamnarna Muziris, som låg vid dagens Kodungallur 3 mil norr om Kochi, och Tyndis var betydelsefulla under antiken, de platserna finns med på Peutinger kartan. Man vet inte exakt var Tyndis låg, kanske låg det vid Ponnani.

Calicut, eller Kozhikode, kanske den historiskt mest kända hamnen vid Malabarkusten, låg 18 mil norr om Kochi. Bomull var en viktig exportvara, och en viss kvalité av bomullstyg fick namn efter hamnstaden - kalikå. Det arabiska namnet för bomull var al Qutn, vilket gett upphov till både "cotton" och "algodon". På svenska är kattun ett ord för en tunn bomullsväv som är ett kraftigare tyg än kalikå. Ordet bomull kommer av tyskans "baumwolle".

Själva bomullsproduktionen låg främst på den östra sidan av sydindien. Peppar var den vara som Malabarkusten själv var känd för, men kardemumma, ingefära och många andra kryddor var viktiga, liksom nötter, läkemedelsväxter, fina smyckes-stenar, metallarbeten osv. Den långväga handeln bestod givetvis av mängder av exotiska varor från Kina och Sydöstasien som lastades om. Från 1250 kom handeln även att bestå av en större andel bulkvaror som spannmål (ris), trävaror, vapen och hästar. Slavhandel pågick givetvis också.

Ännu längre norrut, och då är vi tillbaka i Karnataka, ligger ännu en betydande hamnstad, Mangaluru, som romarna och grekerna kallade Nithrias. En inblick i en judisk handlares liv i Mangalore får man i kapitlet om Abraham bin Yiju (kring 1120-1160) i "When Asia was the World" av Stewart Gordon. Judiska köpmän hade betydande inflytande över kryddhandeln fram till 1300-talet då muslimska köpmän från Egypten tog över huvudrollen. Paradesi-synagogan i Kochi är den äldsta synagogan som fortfarande är en aktiv helgedom. I nästa kapitel skildras Ibn Battutas resor och 1341 besökte han Cambay i Gujarat, Honar nära Mumbai, Calicut och Kochi, och här anges särskilt att han på alla ställen besökte sufiordnar. Han var även i Mangalore och noterade att där var det främst perser och jemeniter som handlade med peppar och ingefära.

Självklart var många hamnar aktiva samtidigt, men beroende på politiska förhållanden så var vissa viktigare än andra för den långväga handeln. En grov bild (förenklat hämtat från Janet Abu-Lughod) skulle vara att under antiken var Muziris viktigast, sedan kom Kollam att växa i betydelse under den tidiga arabiska epoken från 600-talet, när handeln mest utgick från Persiska viken. Förutom arabiska handelskolonier fanns även judiska och små kristna kolonier. Även kinesiska fartyg angjorde Kollam. Calicut blev viktigast från 1260 när handel från fartyg som kom direkt från Röda havet ökade i betydelse. Då hade Bagdad fallit och Kairo under mamlukerna hade stabiliserat sin makt. Araber och indier tog över handeln fram till Malacca, där de möttes av kinesiska fartyg som inte längre seglade till Indien. (Med vissa undantag, kändast de "sista" resorna under amiral Zheng He 1405-1435.) Kochi fick ett bättre hamnläge då floden Peryari ändrade sitt lopp 1341 och Muziris hamn ödelades. Det är till Calicut som Vasco da Gama kommer på första resan 1498. Zamorinen av Calicut (Samoothiri Raja, som betyder havets kung) attackerades sedan av portugiserna från 1502 och framåt men Calicut erövrades inte. Portugiserna valde att ha Goa och Kochi (Cochin) som sina viktigaste hamnar. Idag är Kochi en stad med 2 miljoner invånare, men även Kozhikode och Mangaluru är stora städer.

Keralas nuvarande huvudstad ligger längst ner i syd, och har det omständliga namnet Thiruvananthapuram. Staden fanns i antiken (Trivandrum) men när Cheras av Venad tog kontrollen över den på 900-talet hade de Kollam som huvudstad så på 1200-talet hade den inte så stor betydelse.

Slutsats: År 1220 var nog Kollam (Quilon) fortfarande den viktigaste hamnstaden längs Malabarkusten.

Se Keralas backwater på kunskapskanalen.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar