22 oktober 2023

Rapportering enligt CBAM har börjat gälla 1 oktober 2023

 Jag skrev tidigare om CBAM, i ett inlägg augusti 2022. Nu noterar jag till min glädje att professor John Hassler i sin utredning om Sveriges kommande klimatstrategi har med CBAM som en viktig komponent. Hassler kallar det för klimattullar fast han noterar att det inte i juridisk mening är tullar för då kan de anses som handelshinder. Jag menar som jag tidigare skrivit att om EU på gemensam och nationell nivå lyckas genomföra något av alla de strategier som föreslås, så är en framgång för dessa CBAM eller liknande lösning helt avgörande för att få den globala miljöeffekt som är helt nödvändig. Från 1 oktober i år gäller rapporteringsplikt enligt CBAM, hoppas nu att det går att hitta praktiska vägar att få detta att fungera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar